Telefon   71 307 51 51

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jak prowadzić pełną księgowość w spółce z o.o.?

Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością tak jak spółki akcyjne, komandytowe i komandytowo-akcyjne zobowiązane są do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Pełna księgowość wiąże się z rozbudowaną dokumentacją, jest bardziej złożona i podlega większym restrykcjom niż księgowość uproszczona. Przede wszystkim wymaga znajomości aktualnych przepisów i zasad rachunkowości. Do jej prowadzenia potrzebny jest wykwalifikowany księgowy lub specjaliści z Biura Rachunkowego Księgowiwrocław, którzy mają odpowiednią wiedzę i doświadczenie.

Pełna księgowość – na czym polega?

W przypadku prowadzenia ksiąg rachunkowych istnieje obowiązek rejestrowania wszystkich transakcji finansowych przeprowadzonych w firmie. Udokumentowana musi zostać każda złotówka, która wpłynęła do firmy lub została wydana. Ewidencji podlega też majątek spółki oraz źródła jego  finansowania. Na księgi rachunkowe składają się:

  • dziennik z zapisami operacji gospodarczych,
  • księga główna do zapisu wszystkich operacji za kolejne miesiące,
  • księgi pomocnicze prowadzona dla środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz odpisów amortyzacyjnych,
  • rozrachunki z kontrahentami,
  • rozrachunki z pracownikami,
  • operacje kupna i sprzedaży,
  • zestawienie kosztów,
  • zestawienie obrotów i sald księgi głównej oraz z ksiąg pomocniczych,
  • wykaz składników aktywów i pasywów.

Pełna księgowość zobowiązuje też spółkę do sporządzania sprawozdań finansowych oraz rachunków zysków i strat.

Zalety prowadzenia ksiąg rachunkowych

Prowadzenie pełnej księgowości, mimo wysokich kosztów i wielu wymagań narzuconych przez ustawę o rachunkowości, ma wiele zalet. Przede wszystkim daje możliwość pełnej analizy finansowej spółki. Pozwala na bieżące monitorowanie uzyskiwanych przychodów i ponoszonych kosztów. Umożliwia podejmowanie na bieżąco właściwych decyzji dotyczących zwiększenia zysków, rozwoju firmy, dokonywania inwestycji, zaciągania kredytów czy wprowadzania na czas rozwiązań zapobiegających powstawaniu strat.